stallmalmby

Alla inlägg under januari 2012

Av Emma Rehnman Astergren - 18 januari 2012 09:18

Fan vad tiden går fort, tio år, vad har man gjort under denna tid?


Började fundera på detta i Fredags då min syster Jennys dotter Matilda fyllde just tio!!

 

Vart tog tiden vägen?

Igår var det tio år sen min Mormor dog.Tio år och ibland känns det som igår.

Vad har då hänt under dessa år? Ja minnet är ju lika bra som hos en guldfisk ibland men vissa stora saker kommer man ju faktiskt ihåg.Förutom det jag redan nämt så blev jag och Fredrik tillsammans och flyttade ihop i Lycksele, jag köpte häst igen, Promenaad.Som jag importerade från Estland.En fantastikt häst som jag saknar fortfarande...

     

Jobbade på maskrosen under året vi bodde i Lycksele, och det var ett riktigt bra jobb som jag kommer ihåg det.Hade ju bara jobbat som avbytare innan det och kommer ihåg att det var skönt att testa ngt nytt.

Flyttade till Vindeln där både jag och Fredrik fick jobb på Indexator, och jag stallade upp hästarna på Ridklubben, vilket gav en hel massa.Förutom en hel massa nya vänner och bekanta genererade det i ungdomsledarutbilding och sedan ridledarutbildningen,-06 tror jag det var, skulle lätt göra om det igen, fantastiskt kul!

   

 Köpte även Legend, av samma kontakt som jag köpte Pelle av,  kom ihåg första tiden..Huvva stackars häst, raggig och sjuk och väldigt orolig och stressad.Hade till och med funderingar på att sälja honom, tur att jag inte gjorde det:)


Hade under tiden i Lycksele även jobbat där som ridlärare och fortsatte med det i Vindeln.Kom ihåg att jag jobbade mycket och att det var en rätt så jobbig tid,hade under en period, heltid på Index, lektioner på klubben och jobbade extra i ladugården där jag jobbat tidigare..


Sen har vi köpt hus, och fick katterna av en elevs mamma, fick ta över jenny och Magnus ena hund Ellen.

Hästar har kommit och gått, har hunnit ha ett gäng i stallet som vi byggde det första vi gjorde då vi flyttade hit.Amigo, Simons häst Orneta, Matildas Shrek, syrrans unghingst Bullen,min kompis Carolinas häst Babe, Isabells London och Jennys häst Pajen., Pernillas häst Grynet var här en vecka och hälsade på och sen givetvis Legend, Räser och Zingo, och nu även Chomper.

 

Har hunnit gå arbetslös, haft bilar som pajat kors och tvärs,pluggat till hälsocoach med allt vad det har inneburit.Massor av utbildningar.Massage, och Bodypump bla..

         


Och tävlat, med Lego, och även om vi verkligen rider på gräsrots nivå, hoppar inte högsta klasserna på långa vägar, eller rider dom svåraste programmen i dressyr så har det gått riktigt bra på den nivå vi har tävlat på. Nästan varje tävling har man kommit hem med en rosett!

 


Ellen har åkt till himlen likaså Klinga min hund som bodde hos mamma, Saga Ellens syster fick också somna in pga hög ålder. Våran ena katt Ludde, som var den finaste av dom alla, blev påkörd av en bil här utanför och hans liv gick inte att rädda.. 

 

Nyår -05 förlovade vi oss och den 6 juni -09 gifte vi oss i Örträsk kyrka.

 


Mycket hände det senaste året, åkte vasaloppet, deltog i multitävling och sprang en halvmara.

Började hålla i gympa här i byn och Bodypump på Korpen i Vindeln. Och en ny hund har vi också, Dante, sen ska jag ju inte glömma Hubbe min sköldpadda som jag fick av mina kompisar i bröllopspresent! :)

       


Har ju säkert glömt en hel massa, mycket hinner hända på tio år....




Just för tillfället har jag problem med ögonen, förra veckan var jag och gjorde en synundersökning och fixade bågar, som nu har kommit.Hinner dock inte hämta ut dom förrän tidigast efter helgen!! Crap, skulle verkligen behöva dom, då jag får sån jäkla huvudvärk.

Annars händer det inte så väldans mycket, ska börja ha Bodypump i Vännäs på korpen, Måndagar klockan 20:00, så det är bara att boka in sig, så hoppas jag vi ses där;)

Idag börjar gympan igen här i byn, och det ska bli kanon kul, nytt program och förhoppningsvis många nya deltagare!

Erikträning i helgen och jag är faktiskt lite pirrig...Legend har varit knäpp nu en längre tid, piggare än vanligt, och fullständigt maniac! Borde ha åkt in och hoppat lite här efter jul men har inte haft tid eller ork riktigt.

Mitt nyårslöfte är ju att inte stressa så mycket, och det går väl sisådär...:/ Har ett annat löfte också, som jag inte vet riktigt om jag kommer klara, 2012 är året då Emma Rehnman Astergren ska äga en egen kajak! Den som lever får se!

 

Nu ska jag ut och rida den gula faran, Chomper har just nu vila, då jag haft mycket med jobb och annat. Som sagt stressa mindre!

Hoppas alla får en bra dag:)//E

 




Av Emma Rehnman Astergren - 9 januari 2012 10:57

Alltså, kall Måndag, men ack så kul man kan ha åt det lilla.

For ut med Legobiten på en längre jogging runda och på vägen ovanför Holmgrens stöter vi på en gäng renar.

Och jag säger då det, vem behöver skoter eller helikopter då man har en Legend i stallet.Vilken hjälte:) hahaha öronen framåt och bara flyger fram och renarna fick ta till galopp framför oss!

Sånt som händer en vanlig trist Måndag här i Malmby/Örträsk!


Ruggigt rolig sväng blev det med mig och min gula stjärna, var enormt trött innan men nu är humöret på topp.Ser till och med fram emot att jobba, småbarnsbad och vattengympa står på tur för denna dag, och ska bli riktigt kul faktiskt!


Jobbar numer varje Måndag på dagen och varje Tisdag och Torsdagkväll på simhallen i Bjurholm, övriga dagar jobbar jag på affärn här i byn!

Såg att det var klubbhoppning i Vännäs förresten till helgen, blev nästan sugen på att fara och skutta lite, då jag ändå funderat på att åka in med Legendo.Måste bara kolla om jag har ngn bil att dra med först....Suck, bilar vilket nödvändigt ont.

ja ja, vi får se...Annars blir det ngn annan gång!


I`m off to Bjurholm! Have a nice day!//E

Av Emma Rehnman Astergren - 8 januari 2012 22:31

... måste vara det bästa programmet som kan gå på tv, och tyvärr så blir man ju som klistrad framför dumburken då denna underbara skapelse till produktion sänds.

Och idag var det ju extra spännande då det var sista etappen på Tour de ski, och jag säger bara Hellner, vilken bragd, ät snö Northug!!!


Har iallafall fått lite gjort idag, joggat Chomper en sväng och som vanligt kan jag väl nästan säga så var det med ett leende på läpparna som jag hoppade av den bruna! Rider dom varannan dag just nu, så idag var det Pompis tur, dock så rakade jag Lego nu ikväll igen, han hade börjat se ut som en björn!


I Torsdags var vi och åt middag med några gamla klasskompisar från folkhög, Lovisa och hennes kille Mats, Josefin och Isabelle!

Beställde in en sallad på Allstar och får in en med mögliga tomater??!!Även Isabelle får samma sak på sin tallrik.Sagt och gjort så sa vi ju givetvis till och blev ioch med det bjudna på hela middagen + efterätt! Fredrik, jag och Bettan, det var det väl värt!!

En trevlig kväll hur som helst!

I Fredags fick jag rid kompis av Bettan och körde sen ett Bp pass i Vindeln.Var 8 veckor sen jag körde ett helt pass, och tänkte inte ta så tunga vikter som jag brukade.Trodde jag skulle känna mig mycket svagare, men kände mig riktigt stark!!!!= lassa på med vikt bara... :) Men fick sota för det sen, den värsta träningsvärken from hell... 

Det viktigaste är ju trots allt att armen och nacken känns bra igen, vilket det gör..Tacka gudarna för det!!

Nästa Onsdag kör gympan igång igen här hemma i byn, 19:00 på skolan, alla välkomna!


Nu är det dags att gå och lägga sig, och kanske hinna läsa lite.Boktjuven, ruggigt bra bok...Fredrik sitter och ser Schindlers List, som är fruktansvärt bra, men ser jag den kan jag inte sova...Hur människan kan bli så ond....Filmen är väldigt bra hur som, dock inte lättsmält på en fläck! Har du inte sett den, gör det!



Hoppas alla har haft en bra helg!! Toodels/E

Skapa flashcards