stallmalmby

Alla inlägg under juli 2012

Av Emma Rehnman Astergren - 30 juli 2012 21:47

Vilket väder idag, regn och åter regn. Men tur är väl det en sån här tv dag.Har suttit i princip hela dagen och kollat in fälttävlan, som var riktigt kul att se.Sverige levererade kanonritter, och man blir ju otroligt impad!!!

Spännande värre inför morgondagens banhoppning!


Igår var det min lillasysters födelsedag och vi var i Mosjö och uppvaktade henne. Hade hittat en kanonpresent på tävlingarna i Vindeln, som hon dock prövade, men jag tog med den hem och slog in den.Paket är döviktigt!

En superfin Kingsland tröja som dessutom var på dunderrea! Vann även lite smågrejer då vi tävlade, bla en borste som Legend fick ge..Kan ju va bra att ha!

 

God mat och väldigt trevligt väder, varmt och skönt!

       


Jenny och Mange har världens sötaste lilla hund Betty som man inte kan bli annat än kär i!

 

Var ute en sväng nu med Legenden och det blev lite galopparbete, och ett och annat hopp över småhinderna jag har i skogen. Och visst blev man blöt, dyngsur.

Imorgon får vi besök av en gammal kompis till mig som har flyttat till Västervik.Hon hade sin häst här under tiden hon bodde i Örträsk och vi har inte setts på jättelänge! Hon har med sig sin nya karl och det ska bli skitkul att träffas igen!! Blir nog mycket surr,skratt,vin och mat och ja ni fattar!!:) Dom blir kvar till Torsdag!!


Förra sommaren hyrde jag och Fredrik kajaker och var ute i några dagar och paddlade efter Öreälven! Vilken skatt denna älv är, den är så vansinnigt mysig och finns massor av smultronställen.Efter vi vart i Mosjö tog vi en annan väg hem och kikade på ett ställe där vi tältade ifjol,Storforsen, som ligger utanför Agnäs.

   

Kan ju bara säga det att här vi bar kajakerna:)

Så förhoppningsvis så blir det en ny tur då Carolina och Rickard åkt hem. Blir grand final på semestern.Vi får se... Är det ngt jag skulle vilja ha så är det en kajak.Har ni inte testat, gör det! Bland det härligaste som finns!

Går att hyra lite var stans, vi har hyrt härifrån: www.bytheriver.se


Hästarna har fått stå inne i några nätter och så även inatt. Inte så dumt att börja kliva upp lite tidigare nu, då detta är sista semesterveckan.Bara att vänja sig igen:)


Trevlig kväll//E

Av Emma Rehnman Astergren - 29 juli 2012 10:34

Grrrrr, alltså, det finns vissa saker jag helt enkelt inte tål.En sak är folk som smaskar, hur svårt kan det vara att stänga mun då man äter? Ingen vill väl se olika matvaror förvandlas till oigenkänligt mos i din mun, och inte heller höra eländet??? Var på bio igårkväll och såg nya Batman rullen.Mycket bra film som rekomenderas, men bakom mig hamnade ju givet vis herr supersmaskare!!! Why??? Min åsikt efter kvällen är att varma chips borde förbjudas på biografer!;) Eller så får dom ha en egen föreställning, chips smaskarna!!! Jösses, hörde knappt vad som sas på bioduken, och ändå var ljudet ovanligt högt!!!

Ja ja, filmen var riktigt bra!


Vädret i Vindeln kunde nog ingen klaga på, strålande sol och glatt humör! Var jättekul att träffa alla igen och dom har verkligen gjort jättefint där nere!

Dagen började med att Lego blev helt vild i hagen då jag kom ut på morgonen.Grejade med packning och annat i mina vita ridbyxor och han blev helt till sig, järnet i hagen varvat med bocksalvor..Roliga häst!

Tanken med denna tävling var att komma igång igen genom en riktig mjukstart! Har inte hoppat bana på ett bra tag, visst, har hoppat här hemma, men har mest blivit gympahoppning.

Och visst kändes det som vanligt:) jajemen, pigg, het och glad Lego som bara söker hinderna.Blev ett pet i omhoppningen, pga ett missförstånd som var mitt fel.För mycket rattande. Hade dock fått för mig att det var en CR, vilket var anledningen att jag anmälde mig till den klassen, klantigt av mig att missa, men spelar ju ingen roll..En andraplats blev det helt oväntat ändå!!

Min bästa lillasyster hakade på och ställde upp ännu en gång, och vi hade en jättetrevlig dag!!! Och idag är det hennes födelsedag!!!!  

 

Grattis Agnes:):):)

Gopållen:)

   

Lillasyrran filmade och jag kan väl bjuda på rullen...


   Inte våran vackraste runda, men så kul vi hade, jag och min gule pålle!!!

Hoppade bara denna klass, sen styrde vi kosan hemåt!!

 

Pigg Lego vill inte stå still.....


Men alltså, OS, älska Os på tv! Tycker det är skitkul att se alla duktiga atleter! och man kan ju alltid hoppas att Roffe får ta ett guld!! Vore inte så dumt, eller hur:)


//E 

Av Emma Rehnman Astergren - 27 juli 2012 18:09

Ja här byggs det för fullt.Altanen/bron kommer att bli jättefin! Själv finns det inget värre än att bygga, har inget tålamod då det gäller sånna saker, men Jon och Fredrik är så himla duktiga! Det är ju mycket kvar, och måla kan jag gärna göra, men nån Ernst är jag sanna mina ord inte!

 

Min dag har bestått av lite av varje, tvättat lite och smörjt upp allt läder.Även om jag bara ska hoppa en 90 så är det ju det som är en del av grejen, smörja, packa osv...

 

Känner mig riktigt ringrostig då det kommer till att hoppa, sist vi tränade för en tränare var i Februari, och då var ju Lego inte riktigt pigg, utan det slutade ju med att vi avbröt och fick åka hem.Och veterinären fick göra ett besök:( han hade feber och var allmänt hängig, väldigt diffust, hur han var, detta var ju i samma veva som det var kvarka på Hippo, så ev så var det det..han har ju haft kvarka en gång tidigare och då var han VÄLDIGT mycket sjukare.Nu är han ju frisk sen länge, men som sagt hopptränat har vi inte gjort på jättelänge, så känns skönt att börja med det lilla!

Har hoppat mycket gymnasik och travat bommar här hemma sen ridbanan blev klar, så vi har då det med oss i bagaget!

Ska bli jätte kul iallafall, sist vi tävlade var 11 September 2010 (kommer ihåg datumet ,var mycket på nyheterna ang 11/9) och då var vi tvåa i en 110, och hade ett ner i en metern...

  Lego i Skellefteå, 11/9 2010

Har tyvärr inte ngn med mig och har mest troligt ingen uppstallning..Han gillar inte att stå i finkan, så vi får se hur det går.Bokade ingen uppstallning då det var planerat att en kompis skulle med, men det blev inget fick jag veta idag.....Inte så kul.

Ev skulle lillasyrran kunna haka på eller Simon men vet inte riktigt än hur det blir.Löser sig nog ändå, han får väl lära sig att stå i finkan helt enkelt.Trist bara då det tjorvar dagen före.


Nu ska jag laga mat till dom hårt arbetande karlarna;) och sen blir det att fara ut och rida.

Trevlig kväll och helg//E



Av Emma Rehnman Astergren - 26 juli 2012 20:48

Har haft en väldigt lugn dag, inte gjort så himla mycket.Plockat ihop hinderna på ridbanan och lagt dom under en presenning och dolat på i stallet..

Fredrik håller på att bygga färdigt våran bro och har hjälp från Jon! kanonsnällt!! Även våran kompis Marcus var här en sväng och spika lite!! Tusen tack!! Bilder kommer då det börjar bli mer klart!


Har varit i Öredalen och tränat dressyr för bästa Marlene och som vanligt är jag jättenöjd, hon är verkligen en pärla för mig och herr gul! Precis vad vi behöver, och jag blir mer och mer taggad för just dressyren.Legend är som en arbetsmyra och det känns faktiskt som han tycker det är riktigt kul! Hoppningen har ju en speciell plats givetvis, men den blir ju knappast sämre av massor av dressyrarbete! Det är en väldigt lång väg kvar innan jag kommer att känna mig som om jag ev kan rida, men tröstar mig med att det alltid i princip känns värre än vad det ser ut!:) Känslan uppe på hästen är stundvis helt fantastisk!! När allt helt bara klickar så finns det få saker som är roligare!

   

 


Banan är väldigt stenig dock, men det kan ju hjälpas om man plockar i sinne, som jag gjort här hemma, hur mycke sten kan det finnas????

Prylgalen som jag är har jag köpt ett nytt dressyrschabrak, och det blev om möjligt ännu snyggare på:)

 

Det är grått, mörkt grått, ser ut som marin men, grått som sagt...Så himla fint! Och riktigt bra passform.Köpte det på Equeen för 599:- tror jag minsann! Dyrt men värt ibland att unna sig!


Nu får pållarna stå inne ett par timmar, brukar ha dom inne på eftermiddag/kväll då det är som mest insekter ute...

och lillZingo är ju världens pärla! Står snällt hemma och väntar medans jag och Legobiten är ute på upptåg!

   


Nu blir det en sen middag, grillat och det är ju trots allt semester så jag tog en sån här:)

 


Trevlig kväll till er alla:)//E 

Av Emma Rehnman Astergren - 26 juli 2012 02:08

Jaha...Jag hade nästan glömt att jag har en blogg..Skyller kanske på åldern;)


Sitter hemma och kan helt enkelt inte sova,Fredrik är i Lycksele och svänger sina lurviga och jag och Dante har haft en heldag tillsammans!

Här har det hänt lite olika saker.Nytt jobb på simhallen i Bjurholm, där jag trivs jättebra! har ioch med det fått utbilda mig till simlärare.

Har numer bara två hästar i stallet, har lämnat tillbaka lånehästen jag hade, sved ordentligt i hjärtat då jag verkligen tyckte om honom, men kände att tiden inte riktigt räckte till just nu, för att ha två..Legenden och Zingo står nu kvar ute i stallet.Räser har ju flyttat med lillasyrran då hon flyttade hemifrån, och han lämnade ett rejält tomrum efter sig.

Vill gärna ha en häst till,den tiden kommer kanske ngn gång, har verkligen fått tillbaka suget att träna och tävla.Nåt jag inte riktigt hittade glädje i ett tag, red på här hemma och var rätt så nöjd med det, under en lång tid.Men ränderna går nog aldrig riktigt ur, och nu är vi på g igen, jag och den gule!! Har faktiskt hunnit vara ut på en tävling i början av sommaren.

Mjukstartade med dressyr, en lokal i Sikeå, har väl aldrig varit våran starkaste sida, men jag har hittat en kanontränare i Marlene Ågran, hur bra som helst och hon hjälper oss verkligen att hitta knapparna som behöver tryckas på!! Är mycket tacksam, och som grädde på moset behöver jag inte åka längre än ngn mil för att träna nu under sommaren! På en kvart är jag framme och på tjugo sitter jag på hästen!! Väldigt lyxigt!!!

Hur som helst så hade jag inga större förväntnignar, och då är det ju som roligast då det går bra!! Vinst i första klassen , och en tredjeplats i den andra!! Helt otroligt kändes det som och mitt dressyr intresse ökar bara mer och mer!! Legenden gick riktigt bra och han tyckte verkligen det var kul, satt bara och log igenom hela första klassen!

Bra start för oss efter ett år från tävlingsbanorna! eller ett och ett halvt om jag ska vara petig:)


Hoppning blir premiär på Lördag i Vindeln, ska bara hoppa en klass, den lättast möjliga, kändes lämpligt och det ska bli riktigt kul! En mjukstart även där!


Har haft semester nu i två och en halv vecka, otroligt men nu börjar jag bli otålig, har en förkylning i kroppen som inte vill varken bryta ut eller ge sig, och träna mig själv har inte kännts kul alls, kroppen har inte svarat possitivt på en fläck.Tar tillfället i akt att vila, och "bara" rida!


Ska försöka skärpa mig óch blogga, är rätt kul, och kunna gå tillbaka och kika vad som hänt i ens liv, man är ju en guldfisk när det gäller minnet!!!


Nu väntar sängen, tur man är ledig ett tag till, blir nog en sovmorgon imorrn:)


//E



Ovido - Quiz & Flashcards