stallmalmby

Alla inlägg under augusti 2012

Av Emma Rehnman Astergren - 31 augusti 2012 22:23

Fredag och nu är det helg..

Regnat så in i bänken att man ju undrar hur mycket vatten som kan komma under en kort period..(eller jävligt lång period) har ju inte vart mycket till sommar, och man trodde ju i sin enfaldighet att kanske hösten skulle bli fin...Den som lever får se..man kan ju hoppas.

Jobbat ridit och vart på 30 års kalas och är nu på g i säng..Jobba imorgon på affärn.Sen kommer Pernilla hit och det är dags för en vinkväll med massa surr och mat osv..Ska bli riktigt nice:):)

Tävlingen nästa helg är inställd. SURT!!!! Tröstar mig med träning för Bissan istället..Är ju inte helt fel.Var dock inställd på tävling och hade sett fram emot den.. Surar rejält!!!!!!


Gnatt på er:)//E

Av Emma Rehnman Astergren - 28 augusti 2012 22:25

En nästan helt vanlig tisdag, var och klippte mig imorse, och det blev vääääldigt kort...Men jag är ju inte barbie direkt.Det växer ju faktiskt ut! Ljusare blev det också och nu känns det inte som om man har en sopkvast på skallen!

Fikade och shoppade lite med Isabelle, vi var bla på nya hästsportbutiken på Teg, härliga lokaler och rätt mycket fint!


Har sen jobbat och är nu hemma! Typ ngt sånt..Jo var även och åt lunch med min kära pappa idag!



Ointressant värre...


Har fått in ett par anmälningar till tävlingen, och ni som tänkt komma och vara med, anmäl er gärna i relativt god tid:) Underlättar om man vet på ett ungefär hur många som tänkt komma:)!! Kommer bli jättekul, och hoppas att vädergudarna är med oss!

Målat vidare på bommarna och dom blir som nya! Ska även bygga till torn till muren och fixa och trixa lite! Och måla vidare... Har lite grindar och annat som jag kan snygga till också, sånt jag byggt själv för ett par år sen...Dock är dom allt annat än snygga!


Imorrn har Legobiten vilat sina utlovade tre dagar, så äntligen upp i sadeln igen...är tamme den j***vligt ridsugen!


God natt:)//E

Av Emma Rehnman Astergren - 27 augusti 2012 21:41

Vilket väder det vart inatt och idag!! Redigt mycket regn har fallit över västerbotten idag!

Jobbat och idag hade vi öppet på simhallen för första gången sen sommarens ledigheter! Skönt och roligt att vara på g igen!

Har fortsatt måla bommar och dom blir jättefina!

Har nu målarfärg lite här och där:)

Förla min telefon ikväll och det tog tamme den en halvtimme att hitta den! Jäkla klantigt! Och tankspritt!

Lego har vilat idag och igår, och nu blir det en vilodag till, då jag ska fara och klippa mig imorgon innan jobbet, och sen ska jag jobba lite extra. Men han kan gott få vila lite till...Mycket tävlingar och sånt som ligger framför oss!

Lite pics från helgen ...

         


Jag är dödstrött av ngn anledning och som tur är så är ju min säng hur skön som helst:)

:)//E

Av Emma Rehnman Astergren - 26 augusti 2012 21:47

ja så var helgen över, och det slutade med en blå rosett för mig och Legenden!! Min plan var ju att försöka gå nolla, (givetvis) då det var en A1:A, då blev det ju som två klasser. Pigg, och jätte jätte glad.Precis som vanligt!! Inte mina vackraste rundor, men heller inte dom sämsta!! Har inte ridit omhoppning på gud vet när, så jag red på som jag kände att jag kunde. Det han gärna gör är ju att ladda iväg rejält då han får se och ta tag i ett hinder.Svänger man då lite för tajt vid ett hinder kan han gärna hoppa det som råkar vara närmast i hans mening:)

Ja, skit j***kla kul helt enkelt!!

Bjuder på film, även om det alltid ser så löjligt ut enl min mening!! haha..

Omhoppningen...
 

Grunden....


Ja, så ligger landet!!

Håller även på att snygga till bommarna lite, då det blir en liten träning  här i Malmby den 22 September! Behövdes ändå göras, så en spark i arslet är ju aldrig fel!!

 

Mina kära vänner där ute som läser detta, ni är mer än välkomna den Lördagen och hjälpa till!! Kommer förhoppningsvis att bli en jättemysig dag, så hör av er om ni har möjlighet!!


Återkommer med lite mer bilder från helgen..Och tack Agnes för hjälpen ännu en gång:):)


//E


  

Av Emma Rehnman Astergren - 24 augusti 2012 16:45

Så var det helg!! har haft en HLR genomgång idag på jobbet, och även om man på senare tid gjort det flera ggr på miniAnne så känns det lika viktigt varje gång!

Under simlärar utbildningen så tränade vi storstilat på en större docka, riktigt bra.Idag var det bara en genom gång av det som känns otroligt viktigt att kunna på en simhall! Hoppas till gudarna att det aldrig kommer till att behöva användas!!!!


Imorgon är det tävling igen!! Från att inte ha tävlat alls så är det väldigt ofta helt plötsligt:) Blir ju lätt så då man gärna tävlar i både hoppning och dressyr. Imorgon är det dock hoppningens tur, och en klass bara som jag nämt tidigare, dock en A1:A så hoppas väl att den gule och jag kan vara nolla, då blir det ju mer språng:)

Men varför i hela friden är det alltid samma visa, dagen före tävling har jag så otroligt svårt att hitta motivation att fara ut och rida????!! Fjantar runt en hel massa, och grejar på, och det blir praktiskt taget alltid en sen kväll!

Idag for jag dock ut direkt, och hade noll variations tänk.Lego var till en början ganska loj för att vara han, och jag satt där som en passiv jäkla säck. Fy fan. Fy farao rent ut sagt.Blev en tur med tempoväxlingar i skogen till slut, och han kändes ok, lugn och fin.Normal.Fast jag kände mig redigt onormal. Trött och slut på, och med en påse över huvudet, dvs huvudvärk som ångar på lite halvdant.

Stress är min värsta fiende, och jag har den senaste tiden börja känna av mitt stresstänk mer och mer.Det sätter sig i magen. Har haft både magkattar och magsår tidigare så jag vet hur det känns, och det känns som så nu.

Har ju inget speciellt att stressa över, utan stressar upp mig för idiotiska saker. Listan kan göras lång och skulle se helt knäpp ut. Som sagt idiotiska saker att stressa över.

Detta har pågått nu cirkus sen jag började jobba igen efter semestern. Och jag måste ta tag i mig själv rent ut sagt.

Har nog med en klump i halsen bestämt att jag inte kör gympan här i byn denna höst.Känns jobbigt, men att ha en massa tider utöver jobbet att passa är en sak jag verkligen inte klarar av utan att stressa.Får se hur det blir med pumpen.Vill ju så gärna vara överallt och göra allt jag tycker om, men kan inte ha det så här, utan måste hitta en balans i mitt liv. Och hästarna är det jag mår allra bäst av i långa loppet.Är ju inte bara ett intresse utan även en livs stil.

När jag pluggade så la jag ju en del av hästeriet på hyllan, red här hemma men inte på samma sätt med träningar och tävlingar. Kändes bra då , eftersom jag ville kunna ge 100%.


Ja ja, alla har vi ju våra bekymmer, och visst är det lyx, att ha så mycket man tycker om att man måste välja och vraka;) Träna gör jag ju ändå, hemma då jag har tid och Lego och Zingo har fått sitt. Utan tider att passa!


Har iallafall packat och smort upp alla grejor, och märkte att i Onsdags då vi hoppade, hade Legenden slagit i  nya sadelgjorden. Missförstå mig rätt, den är ju till för att användas:)

 

Kung gjord som var SVINDYR, fick den i födelsedags present och jag älskar den! En Erik Tixerant gjord.

Läs här om gjorden, http://www.jennyk.se/layout.asp?ID=78 där står det lite mer om vad den är för ngt!!

rekommenderas skarpt!!! Köpte en hopp platta till, och då blir den lite dyrare, men vill ju inte förstöra den "mjukare" plattan på själva sadelgjorden!


Hoppas att morgondagen blir kul, och att Legenden sköter sig. Hur som så vill jag bara ha roligt, och det är det ju oavsett!!


Nu ska jag mocka och göra klart i stallet, sen blir det grillat och ett glas samarin;)

Återkommer imorgon. Kan ju redan nu meddela att troligtvis den 22 september kommer det att vara en inbjudningstävling här i Malmby.Klasser från 30 upp till 90.Klasserrna är inte riktigt bestämt än, och datumet inte till 100% klirrat, men väl till 99:)

Rosett till alla deltagare oavsett bedömning och om ngn av mina vänner känner för att komma och hjälpa till så är ni mer än välkomna:) Ska försöka ordna en propp tills på Måndag och lägger ut den här på bloggen och på Elin Nordlunds hemsida http://www.backforsgard.se/ 


Trevlig Fredagskväll till er alla:):) //E

Av Emma Rehnman Astergren - 22 augusti 2012 20:47

En helt vanlig Onsdag, jobbat och nu börjar det likna något.Vi öppnar för badgäster på Måndag och det känns kul! Har gjort lite småfix som i mitt tycke gjort hallen lite mysigare.Hoppas fler tycker det!

Nu är det inte så mycket kvar att göra förutom att ställa iordning allt, och att städa så allt byggdamm försvinner!


Städade även lite här hemma, vi har ju en långhårig hund, som mer än gärna är både här och där, så det dras in väldiga mängder grus och skit. Dammsugat, tvättat och sånt där som måste göras. Vi har även ställt in en bal i hagen till Lego, tycker inte betet räcker till, då han har smalnat ngt.Och med det sagt är han inte mager på något vis, men han är kantig i modellen, så jag vill att han ska vara lite bulligare. var verkligen i valet och kvalet hur jag skulle göra, men balarna vi gjort här hemma är verkligen jätte torra, så får helt enkelt hålla stenkoll på den.Så den håller sin fräschör;)

 

Har även harvat ridbanan idag, och då är det bara att plocka sten igen, inte mycket som kommer upp, men vill ta bort det som kommer fram.

Hoppning stod på schemat idag för den gule, inget märkvärdigt, men jag känner mig väldigt ringrostig, och behöver mer språng tillsammans med herr gul.

Tävling på Lördag i Nordmaling, ska bara hoppa en klass då jag inte kände att jag hade råd med uppstallning. han står ogärna i finkan, håller på att träna mer på det, men det är mycket tävlingar inplanerade nu så en klass känns lämpligt.

Var ju väldigt länge sen jag hopptränade på riktigt, alltså för en tränare,  i Vindeln kändes det ju jättebra, men självförtroendet är inte på topp direkt.

Hoppade ett räcke på ca en meter, och en oxer på 110.Rullade på, och det kändes rätt så bra faktiskt, dock så är han ju en helt annan häst här hemma.Lugn fast suger tag i hinderna på ett trevligt vis,pigg åt det hetare hållet, helt reglerbar..Inte som han blir på tävling, sjövild.

Tog fram ett par röda lådor som jag inte hoppat tidigare, men han bryr sig ju knappast, han var dock mer tittig på vad som hände runtom, katterna hade rodeo på åkern!

   

Ja, han kom i botten några ggr på räcket, han vill ju gärna ge sig av och langa iväg, men nu var det inget sånt på tal enl mig. Men han lyfte på tassarna och rev inte, som han gärna gör på räcken.....Inte mitt favvohinder.


Fredrik är ute med Dante och kollar läget i skogen. Fredrik pratade om att björnjakten hade börjat och jag skakar bara på huvudet. Fy fan för att träffa en björn till fots i skogen!!! Jag skulle nog döööö. Har sett björn ett par ggr, bla en gång till häst, och då pickade hjärtat flera extra slag kan jag säga!!!!


Nu piper det i mobilen igen och det är dags att fortsätta med min drog, Wordfeud..Fan man ska aldrig börja!!!!!


:)/E

Lat

Av Emma Rehnman Astergren - 21 augusti 2012 21:01

Ibland är jag jävligt lat.Jag erkänner det utan förbehåll.

Det kommer som i block, ibland under periode händer det hur mkt som helst, och under andra periode händer det inte mycket runt omkring en.

Saker som jag gör då jag är på ett latil:

-skiter i att ställa in i diskmaskinen efter man ätit ngt.

-rider i gummistövlar.(jobbigt att byta skor helt enkelt)

-ser på tv.

-tänker nästan oavbrutet på att få gå och lägga mig,oavsett vad jag pysslar med.

-äter en fryst matlåda från en annan dag istället för att laga mat.

-fastnar framför datorn.

-drar ut på det längsta innan jag gör ngt alls.

-spelar wordfeud

-kollar hästnet onödigt länge, ska ju inte köpa häst direkt.


Saker jag dock gör även om jag är lat:

-borstar tänderna(livsavgörande, älskar det)

-borstar svansen på Legend innan vi drar ut på och rider(hatar spån i svansen)

-jobbar(ehhh ja, oxå livsnödvändigt)

-duschar,(måste göra det i princip varje dag, är beroende)


Detta är inte kompletta listor.


Jag är inne i ett latil nu, gjort det mesta idag, ridit en glad häst och sett på masterchef på tv, hade en ide att det skulle sluta regna om jag väntade en stund. Och givetvis jobbat.

Det var väl allt.Inte mer kul idag. Ska se Dallas nu för första gången på ca 100 år..Kan ju vara bra!!??


//E


Av Emma Rehnman Astergren - 19 augusti 2012 17:46

Hemma igen efter en supertrevlig helg i Övik!

Värmen höll tamme den på att ta kol på en igår, alldeles för varmt för att rida i mitt tycke egentligen.

Blandade resultat,klassen lä'tt b:2  blev det 62,66% om jag inte missminner mig och bara typ tre ynka poäng från placering, som plåster på såren så knep duktiga Susanne och Lilleman en placering efter en fin ritt! red inte mitt bästa, men han var ändå stundvis fin.I Lätt A:3 så blev det en del rejäla missar, red jävligt illa stundvis och det blev ju då problem i den förvända galoppen exempelvis, trist byte som var helt mitt fel, och jag satt och spände mig som jag absolut inte får göra, var nog lite pirrig då det var debut för oss i La.Han är väldigt känslig för det, spänner jag mig, så spänner han sig, och det blir inte riktigt bra helt enkelt. Där det var kofficient två blev det skitmissar som drog ner % rejält, övriga moment var helt ok, 6 och 7 rakt igenom... Så är väl egentligen rätt nöjd, åtminstånde med hästen.Mig själv stör jag mig på, vet ju vad jag gjorde som gjorde att det blev stundvis pannkaka!

Legend var uppmärksam och väldigt på, arbetsglädjen fanns där, ingen tvekan. Så det är bara att träna vidare och nöta!

Idag kändes det mycket bättre.Lite svalare luft och jag red mer planerat och avspänt. Red bara en klass, Lätt B:3 och % blev 63,03 just utanför placering! Känslan var kanon mest igenom hela programmet, och är särskilt nöjd med galoppen. Han har ju inte dom bästa gångarterna, men han var jämn och stadig och otroligt lyhörd och fin! Härlig avslutning!

Emmeli knep några placeringar med härliga  ina  som  såg  riktigt fin ut!!

Vi har i vanlig ordning då man bor hos Sofie och Peter blivit otroligt väl omhändertagna och    man känner sig som en kunglighet! God mat och ett eller två glas vin blev det på Lördagskvällen blandat med en massa surr och skratt!

På ponnysidan blev det härlig utdelning för Vännäs ryttarna som knep idel topp placeringar! Kul och bra jobbat!!!

Fredrik får med bravur godkänt som hästskötare, hur bra som helst!!

Tack till alla som gjort denna helg skitkul!! Och tack Lina som varit hemma och tagit hand om djuren!!

Härligt att få släppa ut stjärnan i stora hagen och man riktigt ser lyckan, massa bocksprång senare åker mulen ner i gräset:) Duktiga älskade häst! Länge sen en tävling har varit så lärorik som denna, ångrar inte en sekund att jag åkte dit istället för att hoppa hemma i Vännäs. Även om det kändes surt innan!

   


 

Det kan vara jobbigt att vara hästskötare:)


   


 

Taktiksnack och uppladdning med Ellinor och Emmeli!


 

Roligaste tävlings skåpet på plats!!!


     


 

Sofie , Emmeli och Ina!!


Nu blir det lugna puckar, man blir ju alltid trött efter en helg av tävlande. Pizza lyxar vi till det med och sen blir det en film! Hunger Games tillsammans med Fredrik och Lina!!

Nästa helg blir det Nordmaling och hoppning! Ser fram emot det!!


Hoppas helgen har varit bra för fler än mig, en ny vecka väntar...

//E:)



Skapa flashcards