stallmalmby

Alla inlägg under januari 2014

Av Emma Rehnman Astergren - 26 januari 2014 18:18

Ligger nerbäddad i sängen efter en seg och snorig dag.
Förkylningen har legat på lut ett bra tag och nu känns det riktigt blä faktiskt.
Lego och jag var bara ute å lajjade idag, och fan vad roligt det ska va å busa lite:) blev dötrött av att bara stå i lätt sits, så nja, helt 100 är man nog inte.
Igår stod löshoppning på schemat med marlenes unghästar, och det var riktigt kul att se skillnaden från förra lördagen! Kommer bli ena stjärnor dom små:) riktigt bedårande hästar och nog är det kul med unghästar, man kan inte låta bli att bli lite sugen!!

I fredags var jag och åkte skidor, skate denna gång och nja, förkylningen tig ju ut din rätt:/ längtar tills den dagen kommer då msn känner sig sådär pigg och fräsch i kroppen!!

Ne, nu ska jag njuta av mitt lördags godis, liten påse kinapuffar! Åt inget godis igår, så fick bli lördag idag!
Vi har hyrt en film och blir en sann deghögs kväll i soffan, välbehövligt känns det som:)

Av Emma Rehnman Astergren - 21 januari 2014 19:48

Ja det lär det ju bli mer av denna vinter som verkligen har tagit tid på sig att komma. Fattar inte hur vi gjort i alla år, vattnet till hästarna alltså... Burit hinkar i tid och otid!
Min påhittiga och underbare man har iallafall byggt en egenhändig "thermobar"! Är ju ett faktum att thermobaren och liknande modeller av andra märken är rätt dyra, så vi köpte lite smått och gott på biltema i söndags! Test natt inatt och det ser hittils riktigt lovande ut! Gick ut kvart över sju imorse och släppte ut grabbarna, mockade osv, red, fikade och surrade till typ ett, skulle sen ut å valla skidor, ville ha skarvsladden som vi använder till vattenhon, till vallajärnet, och märker att sladden inte sitter i! Så en tunn hinna is hade det blivit, men den har nog inte suttit i på hela dan, så får se hur den ser ut ikväll. Är bara en två meters värmekabel, fanns inte annat, så hoppas det ska räcka!

Ja, vart en jäkla historia ang det....
Pållen har gått super, hade det så lyxigt att vi kunde träna hemma! Bilen våran strular så kändes väl sisådär att dra iväg guldklimpen på oviss resa....
Gruvade mig faktiskt lite... Vi har ju legat av oss lite, först Legends sträckning i höst, och sen min jäkla rygg! Men han gick oväntat bra...
Arbetsvillig och trampade på helt ok! Stundvis som en miljon att sitta på! Ryggen kändes ok, men spände mig nog då och då, rädd att det skulle dra till men kändes riktigt bra! Marlene plockar verkligen fram bland det bästa och passar mig å Lego sjukt bra! Är tacksam att jag hittat så rätt i tränarväg!:):)

Premiär på skidorna idag oxå! Utan klassiskt spår, knappt nån snö och mycket is.. . Nja, trots min halvhjärtade vallninsförmåga var skidorna sisådär.... Inge vidare glid och knappt fäste, men harvade runt 5,6 km! Mycket skönt! Men längtar till bättre snö, och fina hårda spår:)
En sån där fantastisk dag som bara ger energi trots att man har haft fullt upp!
Nu sitter jag på jobbet och klurar då jag ska dejta Pernilla.. Bio, men när?:) vad tror du Porre??
Att det ska finnas så mycket tid i världen, och ändå är det svårt att få ihop!

Av Emma Rehnman Astergren - 15 januari 2014 21:56

Den är hittad, eller om man säger så här, gräver man runt tillräckligt länge bör man väl hitta den. Dvs min motivation!
Är en sån där människa som går all in, gärna lite väl överdrivet. Och då det kommer till just träning, av mig själv då, överdriver jag vääääldigt lätt i perioder. Detta resulterar oftast i att jag ledsnar , kanske inte på just träningen i sig utan på att jag stressar, inte hinner allt och bara lägger av till slut.
Ska nu försöka vara måttlig, må bra, rida, träna, äta i måttliga mängder så jag kan hålla mig till det, så det dära av och på uteblir! Ja vi får la se, men nu har jag skrivit ner det, här ut i cyberspace, på min egna lilla dagbok på the world wide web.....
Blev ett lättare pass på gymmet iallafall igår, eftersom ryggen har vart ett stort problem(lindrigt sagt) ville jag känna mig för. Och jackpot idag, mår tamme den bara bättre i den arma kroppsdelen som vållat så stor smärta den senaste tiden:)
Blev även en kall och alldeles underbar ridtur med min bästa fyrbenta vän, fyra renar och otaliga bockar senare var vi båda på strålande humör!

Ikväll red jag inni byn och joggade lite. Lustigt hur mycket kläder man ändå kan ha och kunna röra sig samtidigt på hästryggen!! Men frös gjorde jag nääästan inte.......
Smågrabbarna är verkade och lego är nu skodd ikväll. Skellefteå förlorade och imorrn långdag på mina två jobb...
Dags att sova alltså!!

Go natt:)

Av Emma Rehnman Astergren - 12 januari 2014 16:45

Ja nya tider stundar nog ändå, trots att jag verkligen misströstat!
I fredags vände det lite, badade, bastade och solade på jobbet, och mjukade upp rejält, kändes riktigt skönt.även om det känns typ som en "kaka" på ryggen.
Efter jobbet blev det en snabb tripp till stan för att hämta våran nya lilla sköldpadda, och lilla är ingen överdrift... Nog visste jag att det var en bebis, och att den skulle vara liten, men detta.....

Man kan tyvärr inte veta könet på sköldisen när dom är så små, så namnet blev därefter: Ping. Har även inrett akvariet med nytt och hoppas att den lille krabaten ska trivas! Är som en femkrona med ben och huvud, sjukt. Hubbe var ju ändå rätt stor, iallafall i jämförelse till denna.
Hubbe......

Lilla Hubbe, kommer inte att glömma honom, den lille sköldpaddan jag fick dagen innan vi gifte oss, som trots sin storlek och art?! Lämnat ett riktigt stort tomrum efter sig. Vila i frid min lille vän.

Ping har nog varit lite väl uppstressad av resa och så vidare, har inte velat äta än, köpte en räkmix som ska vara bra men inget intresse än, ger det nån dag, har ju snäckor/sniglar i akvariet, kanske mumsar i sig av dom, vad vet jag.....
Ja nog om det, äntligen som sagt känns det som jag kan röra mig, smärtar än i det mesta jag gör, men inget jag inte kan leva med. Så länge det går åt rätt håll.
Snön har ju äntligen behagat komma och jag längtar efter att få ställa mig på skidorna! Hoppas vintern tänker stanna!
Idag var dagen det var dags att testa rida, och tur nog gick det riktigt bra, har bara lite trubbel med att ta sig upp, men sen funkar det nog, åtminstånde att motionsrida honom nu i början iallafall, träna får nog vänta nån vecka el två. Pigg var han, oh så pigg:)

Av Emma Rehnman Astergren - 8 januari 2014 22:40

Vilken meningslös dag i have to say.
Går i samma takt som en myra, när jag traskar runt!Måste se förfärligt kul ut;) men det går väl sakta framåt antar jag, även om det sannerligen inte känns så. Har inte ridit nåt mer, måste tyvärr erkänna att det var en miss från mitt håll, blir att avstå några dagar till.
Ett vanligt inslag här i malmby denna "vinter" är renhopen som då och då hälsar på, hästarna har väl vant sig, men blir faktiskt fortfarande lite paff trots allt då man tittar ut och hela åkern är full med renar... Får passa sig att släppa ut denna:

Ja, han ser helfarlig ut visst? :)
Faktum är ju att han skulle dra som en avlöning om han märkte av dom, och det vore ju allt annat än lämpligt.

Jobbat(extremt produktiv javisst!) lagat mat , mockat , tittat på andra hobbitfilmen(bra förövrigt) och lyssnat på ljudbok. Sagan om isfolket. Har sagt det förr, säger det igen, har du inte läst dom böckerna gör det! Är fast, älskar dom!!
Lagt mig, och avslutar denna halvt värdelösa dag med ett tja rätt så värdelöst blogginlägg! Vifta med intresseflaggan:) jag viker nu in min....
Gnatt......

Av Emma Rehnman Astergren - 6 januari 2014 20:27

Dagen har väl inte blivit riktigt som jag tänkt mig, trodde i mitt enfald att min käre gule skulle vara snäll idag, som han brukar vara första dagarna då han vilat nån vecka! Jo tjena.
Första problemet var att ta sig upp, Lego ville inte stå stilla och då högerbenet ska över smärtar det till rejält, hur som komme jag ju upp.
Skulle ut och skritta, och valde vägen ovanför huset, och det var en miss, på vägen hem exploderade Lego i en serie av olika bockar hit och dit. Fan...
Ja, nu ligger jag i soffan och surar lite, känns inge vidare faktiskt:/ ja ja, ny dag imorgon! Får se hur det känns..
När vi var i stan sist var jag in på hööks och köpte nya vardags skydd, blir ca ett par fram och bak nya per år. Gillar dessa då dom är smidiga, lätt att rengöra, går runt om vilket är perfekt för oss som rider mkt i skogen "off road" så att säga, sen är dom billiga!

Var sen tvungen, ja bara tvungen att köpa detta gulliga?! Pannband med döskallar.

Tränset, micklem känns fortfarande riktigt bra, men måste komma igång och rida mer för att utvärdera ordentligt!
Upptäckte för övrigt att vi har små små snäckor i akvariet??!
Måste ha kommit med dom nya växterna, googlade lite och av vad jag har läst så är det ingen fara, snarare så att som är till nytta. Någon som har erfarenhet om detta?
Toodels/E

Av Emma Rehnman Astergren - 6 januari 2014 07:35

Väckarklockan ringer och jag fattar ingenting.. Har en liten mjuk tass i ansiktet och ngt varmt och mjukt mot pannan.
Tussan, våran ena katt ligger och sover mellan våra kuddar.

Går ut och tar ut hästarna, kommer in igen och hon ligger kvar, lilla myskissen!
Djur är nog bland det bästa som finns:)

Av Emma Rehnman Astergren - 5 januari 2014 21:48

Juniorkronorna kämpar på på tvn och Fredrik är helt uppe i varv..
Är sjukt less på mina problem nu, trots att det känts mycket bättre idag! Har kunnat mocka själv faktiskt, och pyssla på därute, och Gud vilken energi det ger, helt otroligt!
Har haft ett super nyår trots allt, våra fina vänner Carolina och Rickard från Västervik har varit här i ett antal dagar och det har varit exakt vad jag behövt! Finns få människor sim jag skrattar så mycket med som Carolina, sjukt roligt! Hoppas det inte dröjer allt för länge innan vi ses igen:)
Har väl kanske varit lite väl seg själv och inte så snabb (sittandes el liggandes) men haft så trevligt!
Och det känns som sagt bättre, och jag ser inte längre ut så här:

Känns dock fortfarande som om jag har en kaka på ryggen!
Har verkligen lidit en period nu, totalt omobil och känner mig fet som aldrig förr, som gammal bullimiker är detta stillaliggande inte att föredra efter en jul full av mat och så. Sitter fortfarande i skallen, får för mig att jag sväller för varje tugga jag tar. Bläää
Men det bästa med ett nytt år är att det är lätt att hitta ny fräsch motivation, både då det gäller träning och ridningen! Har mina planer och hoppas bara att det behagar att komma nån jäkla snö, så skidorna får komma fram!!
Har ju skaffat fiskar, som trivs super, så har nu beställt en liten sköldis! En bebis sköldpadda, hur söt ska inte den va? Den kommer iallafall på fredag:):)
Imorgon ska jag testa rida, både jag och legend är så taggade, så fort jag visar mig kommer han fram, men får se hur det går! Hoppas hoppas det går vägen!

Skapa flashcards